Creërend Ontwerpen: en onderzoek naar het ontwerpproces van het Teachers College (Marlies ter Beek)
- Jeske Fricker

- 7 nov 2024
- 1 minuten om te lezen
Het onderzoek Creërend Ontwerpen van Marlies ter Beek (2015) gaat over de ontstaansgeschiedenis van het Teachers College van Windesheim.
Centraal staat het idee dat creativiteit de kern is van mens-zijn én van goed leraarschap. Het ontwerp voor het Teachers College ontstond daarom niet vanuit vaste kaders of plannen, maar vanuit een artistiek proces: intuïtief, onderzoekend, verbeeldend en stap voor stap concretiserend. Ter Beek laat zien hoe dit proces leidde tot een opleiding waarin studenten zich ontwikkelen tot creatieve, autonome en bewuste onderwijsprofessionals.
Het onderzoek maakt zichtbaar hoe vernieuwend onderwijs ontstaat: door lef, samenwerking, idealen én het durven volgen van een creatief proces waarvan de uitkomst nog niet vaststaat. Lees hieronder de publicatie
Opmerkingen